Teknadag

Barn er naturlig nysgjerrig og undrende. De har lyst til å finne ut av ting på egen hånd og bruker alle sine sanser til å oppdage verden helt fra de er bitte små.

Det skal de få lov til i barnehagen også. Vi ønsker å gjøre dem enda mer nysgjerrige ved å oppmuntre dem til å lure på hvorfor ting er akkurat som de er, og la dem få utforske i stedet for å gi dem ferdige svar og løsninger.

Dette gjør vi hele tiden, men en dag i uka er spesielt satt av til at våre 3- og 4-åringer får lov til å være forskerspirer og finne ut av ting. Det kan være kjemiske forsøk (med helt ufarlige stoffer som melk, mel, vann, konditorfarge o.l) eller å finne ut av ting vi undrer oss over. Hvorfor hopper frosker? Hva gjør himmelen blå? Hva finnes i enden av regnbuen? Går det an å lage en ku av bolledeig? Kan en stein flyte?

Vi ønsker at barn skal lære at det er gøy å finne ut ting – selv når svaret blir annerledes enn vi har tenkt.