Syke barn

Barn blir syke. Ingen rutiner vil kunne forhindre at aktive, nysgjerrige barn med ujevnt mellomrom blir forkjølet, får sykdommer, oppkast, diaré og alt mulig annet som hører barneårene til. En felles innsats mellom barna selv, de barnehageansatte og ikke minst foreldre kan bidra til at en unngår unødvendig smitte og at utbrudd blir korte og milde som mulig.

Feber

Hva er feber? Feber er et vanlig symptom hos barn. I de fleste tilfeller er feber et tegn på infeksjon, men barn som har vært svært aktive, eventuelt som har skreket mye, kan få litt økt temperatur uten å ha infeksjon. Barn får lettere feber enn voksne, 39-40 grader er for eksempel vanlig ved forkjølelse. Gjennom mange infeksjoner i barneårene bygger kroppen opp sitt infeksjonsforsvar. Disse infeksjonene er altså nødvendige for at kroppen skal bli mer motstandsdyktige mot bakterier og virus. I de aller fleste tilfeller dreier det seg om virusinfeksjoner som ikke skal behandles med penicillin eller andre antibiotika.

Kan barnet gå i barnehagen?

Viktigere enn selve temperaturmålingen er barnets allmenntilstand. Et barn med en infeksjon i kroppen som føler seg slapt og utilpass har det best hjemme. Dersom barnet blir sykt i løpet av dagen skal foresatte varsles og hente barnet. Barnet bør av hensyn til seg selv holdes hjemme til det er friskt og opplagt igjen. Ved noen infeksjonssykdommer må barnet være hjemme lengre, for eksempel ved vannkopper.

Viktige regler:

• Vær hjemme fra barnehagen til det er gått 48 timer etter sist oppkast/diaré.
  • Ibux/paracet kan dempe feber, men kurerer ikke den tilgrunnleggende tilstanden. Det er ikke greit for verken barn eller barnehageansatte at barn med feber gis febernedsettende midler og sendes i barnehage.
  • Dersom du som foresatte tilkalles på grunn av at barnet er blitt sykt, hent barnet så snart som mulig både for ditt barns skyld og for å minske faren for videre smitte til de andre barna.