Klær og utstyr

For å kunne utfolde seg og være aktive, må barn ha klær som er tørre, passe varme og lette å bevege seg i.

Det er viktig at barna har det som trengs av klær og utstyr tilgjengelig i barnehagen. Vi finner på mye gøy hos oss og noen ganger hender det at barna blir våte og skitne selv om det ikke regner. Det kan også være greit å velge klær som tåler at de kanskje aldri blir rene igjen.

Barna trenger å drikke vann i løpet av dagen. De trenger derfor en drikkeflaske som er enkel å drikke av, tilpasset alder. De trenger også en matboks, til å ha frokost/niste i.

Barn som sover i barnehagen, må ha med det de trenger for å sove: evt smokk/kos, pute og teppe, vogn med teppe eller pose (avhengig av årstid), myggnett og regntrekk.

Huskeregler:

• Det skal til enhver tid være minst 2-3 fulle klesskift tilpasset årstid og størrelse i barnehagen.
  • Det skal alltid være regntøy i barnehagen.
  • Tilpass klær og skotøy etter vær og årstid.
  • Vi ønsker ikke at barna har klær med snorer, faste hetter, skjerf eller andre ting som gjør at de kan hekte seg fast og bli skadet. Tenk sikkerhet i de klærne barna skal ha på seg.
  • Pass på at barnet kan spise maten i matboksen selv. Vi oppfordrer til et variert kosthold, men ikke gi barnet for mange valg.
  • Vannflasker og matboks skal tas med hjem og vaskes hver dag.
  • Klær som henger ute skal tas med hjem til tørk/vask
  • Alt av klær og utstyr skal merkes godt med barnets navn. Det finnes mange måter å merke på, både med stryke/klistrelapper og med vannfast tusj.