Kosthold og måltider

Vi gir barna et sunt og variert kosthold, og følger helsedirektoratets anbefalinger i forhold til mat. Vi mener at når barn i tidlig alder får sunne matvaner, har det betydning for kostholdet senere i livet. Et sunt og variert kosthold i barneårene er viktig for vekst, utvikling og læring. Hjem og familie har det grunnleggende ansvaret for barnas kosthold, men fordi så mange måltider inntas i barnehagen, har vi en stor innflytelse på barnas mat- og måltidsvaner, kosthold og helse.

Til frokost har barna med mat hjemmefra. Vi oppfordrer til et variert og sunt kosthold, gjerne brødskiver eller knekkebrød med ulikt pålegg og litt frukt. Vi har smøremåltid 3-4 dager i uka, der barna får brød og knekkebrød med ulike pålegg bestående av blant annet ost, kjøtt og fisk, samt grønnsaker og noen ganger frukt. 1-2 ganger i uka serverer vi varm mat med enten kjøtt, fisk eller fugl og grønnsaker. Det serveres lettmelk eller vann til frokost og vann til lunsj. Hver dag har vi ett fruktmåltid med oppskåret frukt.

Vi tilstreber å ha en avslappet og rolig stemning rundt måltidene og ta oss god tid. Alle barn skal få tid til å spise seg mette. Vi tenner lys (elektriske) og har gode samtaler om opplevelser barna har hatt eller hva vi skal gjøre i løpet av dagen.